تغذیه مناسب یکی از قدرتمندترین سلاح ها برای مبارزه با بیماری ها در انسان و سگ است. بدیهی است که تغذیه مناسب در وهله اول در پیشگیری از ابتلا به بیماریها، ضروری است، اما می تواند برای بهبود بیماریها نیز مفید باشند.

اهمیت تغذیه در شرایط مختلف:

• کنترل وزن:

حفظ وزن ایده آل هم برای انسان و هم برای سگها دشوار است، به خصوص برای نژادهای خاص مستعد چاقی.

کنترل وعده های غذایی برای کمک به تناسب وزن سگ حائز اهمیت است.

برای کمک به کاهش وزن پت خود می توانید با نظارت دامپزشک به مدت یک تا دو ماه، 15 تا 20 درصد از غذای او را کاهش دهید. دامپزشک می تواند شما را در مورد مقدار دقیق کالری مورد نیاز برای کاهش وزن راهنمایی کند و در عین حال به شما کمک کند تا مواد مغذی کافی را به سگ خود برسانید.

• دیابت:

دیابت بیماری است که با چاقی در سگها ارتباط مستقیم دارد، درست مثل انسان. دیابت شیرین نوعی بیماری است که در آن سگ ها نمی توانند به درستی سطح گلوکز خود را کنترل کنند.

در حالی که برخی از عوامل موثر در سبک زندگی می توانند این بیماری را ایجاد کنند، اما نقش ژنتیک نیز در ابتلا به دیابت موثر است. دامپزشک بیماری را تشخیص داده و تزریق میزان انسولین مناسب را تجویز می کند. رژیم غذایی نیز برای حفظ سلامت بسیار اهمیت دارد.

چندین نوع “ماده غذایی تشویقی” برای کمک به کنترل قند خون سگ طراحی شده است. برای تهیه این موارد فقط با دامپزشک مشورت کنید تا فرمول مناسب و مقدار لازم برای سگ شما را تعیین کند.

با مدیریت مناسب تغذیه و انسولین درمانی، سگ های مبتلا به دیابت هنوز هم می توانند زندگی شگفت انگیزی داشته باشند.

• آرتروز:

با دور نگه داشتن مواد غذایی موثر در ایجاد التهاب، می توانید به درمان آرتروز کمک زیادی کنید. نمک یا شکر افزوده شده به غذاها در ایجاد التهاب موثر هستند و همچنین باید از دادن غذاهای غنی از غلات، ذرت، اسیدهای چرب امگا 6 به سگ مبتلا به آرتروز جلوگیری کرد.

بدن سگ امگا 6 های اضافی مانند اسید لینولئیک را به اسید آراشیدونیک تبدیل می کند، که برای مبتلایان به آرتروز، التهاب ایجاد میکند.

از طرف دیگر، برخی از مواد غذایی می تواند در درمان آرتروز کمک کند. امگا 3، یک عامل ضد التهابی خارق العاده است، سایر اسیدهای چرب ضروری، مانند DHA و EPA نیز در کاهش التهاب کمک کننده هستند.

آنتی اکسیدان ها و گلیکوزآمینو گلیکان ها که در بسیاری از مکمل های تقویت مفاصل و حتی غذاها یافت می شوند نیز در بهبود آرتروز موثر هستند.

• بیماری کلیوی:

کلیه وظیفه فیلتر کردن مواد زائد از جریان خون را دارد که این مواد از طریق ادرار دفع می شوند، بنابراین وقتی سگی به بیماری کلیوی مبتلا است، به این معنی است که برخی از این مواد زائد در جریان خون تجمع می یابند، زیرا فیلتراسیون کلیه موثر نیست.

اسیدهای چرب امگا 3 برای کمک به عملکرد مناسب کلیه بسیار موثر هستند. اسید چرب امگا 3 را به وفور در غذای سگ های مبتلا به بیماری کلیه پیدا خواهید کرد، غذاهایی که اغلب سدیم ، فسفر و پروتئین کمی دارند.

• ریفلاکس اسید معده:

ریفلاکس اسید معده برای انسان ها و سگ ها آزار دهنده است. خوشبختانه، رعایت برخی از نکات در رژیم غذایی می تواند بروز آن را کاهش دهد.

ریفلاکس اسید در سگ ها در واقع برگشت غیرقابل کنترل مایعات از معده یا روده به داخل مری است. این بیماری بسیاری از سگها، به خصوص سگهای جوان را تحت تأثیر قرار می دهد.

این می تواند باعث التهاب و حتی آسیب دائمی شود، بنابراین بهتر است راه حل هایی برای کاهش علائم پیدا کنید.

در پت شاپ ها غذاهای مخصوص سگ هایی با معده های حساس وجود دارد، اما به طور کلی در موارد ابتلا به این بیماری، بهتر است غذای سگ کم چربی و کم پروتئین باشد.

این مطالب را از دست ندهید

آدرس ارتباطی ما

آدرس : شیراز ، بلوار بعثت ، روبروی استخر هوابرد ، حدفاصل کوچه 25 و 27 ، درمانگاه دامپزشکی های پت

تلفن : 07136480252

شماره واتساپ : 09173007122

ایمیل  : info[at]hipetvetclinic[dot]com

درمانگاه دامپزشکی در شیراز

از اهداف مهم درمانگاه دامپزشکی های پت ، توسعه بخش درمانی حیوانات خانگی، بکارگیری نیروهای متخصص و تمرکز بخشهای درمانی مورد نیاز میباشد. همچنین درمان و پیگیری تخصصی بیماریهای پیچیده و تکمیل پروژه های تحقیقاتی به منظور اعتلای علم دامپزشکی نیز از اهداف علمی وفرهنگی این مرکز قلمداد میشود . پس از طی ۱۷ سال فعالیت مرکز، هم اکنون بیمارستان دامپزشکی شیراز در چندین بخش و با حضور چندین نیروی علمی و اداری و بیش از هزاران مراجعه کننده آماده ارائه کلیه خدمات به حیوانات خانگی می باشد . از بخشهای این مرکز میتوان به بخشهای داخلی ، جراحی، کلینیک های تخصصی(چشم،قلب،اورتوپدی و...)، رادیولوژی ،MRI، اکوکاردیوگرافی، سونوگرافی ، دندانپزشکی ، آزمایشگاه تخصصی ، پرندگان و حیوانات خاص ، بستری و پانسیون ، فروشگاه ،آرایشگاه و شستشو  اشاره کرد .